China heeft zijn zinnen gezet op een leidende positie in de sector van humanoïde robots, vergelijkbaar met de manier waarop het tien jaar geleden de elektrische voertuigindustrie betrad. Door overheidssteun, prijsconcurrentie en een diep geïntegreerde toeleveringsketen, zeggen analisten dat China aanzienlijke voordelen heeft als het gaat om de integratie van de toeleveringsketen van humanoïde robots en de capaciteit voor massaproductie. De inspanningen van Chinees bedrijfsleven op het gebied van robotica worden gesteund door het beleid van president Xi Jinping om “nieuwe productiekrachten” in technologie te ontwikkelen.
Volgens rapporten van Goldman Sachs zal de wereldwijde markt voor humanoïde robots, met zo’n 1,4 miljoen leveringen voor consument- en industriële toepassingen, tegen 2035 een jaarlijkse omzet van 38 miljard dollar bereiken. Echter, de kosten per eenheid voor robots zijn momenteel nog steeds erg hoog. Hu Debo, CEO van Kepler Exploration Robotics, die vorig jaar geïnspireerd door Tesla’s humanoïde robot Optimus zijn bedrijf oprichtte, stelt dat er nog veel ruimte is om de kosten te verlagen. Zijn bedrijf bereidt zich voor om een vijfde generatie werkrobot in fabrieken te testen, waarvan wordt verwacht dat de verkoopprijs onder de 30.000 dollar zal liggen.
Bovendien zijn bedrijven zoals UBTECH Robotics begonnen met het testen van hun robots in autofabrieken, en er wordt verwacht dat volgend jaar tot wel 1.000 robots in fabrieken aan het werk zullen zijn. China is al wereldleider in de productie van fabrieksrobots en beschikt over drie keer zoveel robots als Noord-Amerika. Al deze ontwikkelingen wijzen op de snelle vooruitgang van China op het gebied van humanoïde robots.
Toch geven sector deskundigen aan dat het minstens 20 tot 30 jaar zal duren voordat humanoïde robots grootschalige commerciële toepassingen bereiken. China mikt op massaproductie van humanoïde robots tegen 2025, maar deze plannen zullen in eerste instantie op kleinere schaal worden uitgevoerd.

Hallo, ik ben Fenna de Wilde. Ik ben een enthousiaste designer met een passie voor creativiteit en technologie. In mijn werk streef ik altijd naar innovatie en streef ik naar perfectie in elk detail. Mijn achtergrond ligt in grafisch ontwerp, en ik heb de kans gehad om aan verschillende boeiende projecten te werken die me hebben uitgedaagd en geïnspireerd. Buiten mijn werk ben ik dol op reizen en het verkennen van nieuwe culturen, wat mijn creativiteit verder voedt.